|
|||||||
| De Babbel & Discussie Club Discussies voeren en babbelen over van alles en nog wat, gelieve hier in dit Forum. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|
||||
|
||||
|
Anno 2007
"Prostitutie is een sociaal fenomeen met vele gezichten, en wordt op sociaal vlak vanuit een hele reeks invalshoeken benaderd: Zo onderscheidt men vijf verschillende invalshoeken over prostitutie: de prostitutie als zonde, als bron van wanorde en overlast, als bron van ziekten, als deviant gedrag en als 'uitvloeier van ongelijke sekseverhoudingen. Deze verschillende invalshoeken leiden tot een discours over de prostituée1 dat gekenmerkt wordt door een lange aaneenschakeling van negatieve identiteiten: de prostituée wordt (in meer of mindere mate) gezien als zondaar, als echtbreekster, als verleidster, als een moreel verderfelijk persoon, als crimineel, als verslaafde, als rustverstoorder, als oorzaak van maatschappelijke destabilisatie, als infectiebron, als gestoorde vrouw, als deviant persoon, als nymfomaan, als een frigide vrouw, als lesbische vrouw, als (lust)object, als onderdrukte vrouw, als slachtoffer, enzovoort" "Asfaltnimf, maintenee, camernumphie, kip, kalletje, publieke vrouw, mot, snol, venusdier, lichtekooi, slet, vigilant, temeier, deze namen worden allemaal gegeven aan de vrouw, die haar lichaam voor geld verkoopt" "Maar alles wijst er wel op dat - zonder de gedwongen prostitutie uit het oog te verliezen - deze negatieve identiteit van de prostituée genuanceerd dient te worden. Maar kan ook 'sekswerk' een mogelijkheid zijn tot financiële, seksuele en emotionele bevrijding van vrouwen. Niet enkel armoede kan een reden zijn om in de prostitutie te gaan, maar ook het streven naar onafhankelijkheid, financiële autonomie of seksuele zelfbepaling. Prostituées kunnen volgens deze visie ook gezien worden als subjecten, en niet louter als objecten" "Zo is bijvoorbeeld een relatief grote groep laag geschoold (27% heeft geen of lager onderwijs genoten, 22.5% heeft een diploma lager middelbaar onderwijs). Ook zijn prostituées vaak ongehuwd (84%) en hebben ze relatief zelden een partner: 33% heeft een partner. De meeste prostituées (64%) hebben geen kinderen, maar bij de prostituées die wel kinderen hebben is de groep met twee of meer kinderen vrij groot: 21% van de prostituées heeft 2 of meer kinderen" "Ze werken ook vaak in kamers die qua comfort te wensen over laten: slechts 28%7 werkt in een huis dat geen (opvallende) gebreken vertoont. Bovendien werken ze ook vaak samen: slechts 19% van de ondervraagde prostituées zegt alleen te werken. Ook op het gebied van gezondheid hebben de prostituées een reeks klachten gemeenschappelijk: rugpijn, vermoeidheid, verkoudheden en hoofdpijn komen het meest frequent bij de ondervraagde prostituées voor. Tenslotte moet een aantal prostituées in - naar verhouding - onveilige omstandigheden werken. 12% zegt dat ze met lichamelijk geweld in aanraking is gekomen, en evenveel prostituées zegt ooit overvallen of bestolen te zijn. 49% zegt dat de politie prostituées discrimineert" "Als je wat oplet en je organiseert je leven, kan je als prostituée een aangenaam leven hebben. Als ik eerlijk ben, doe ik het beroep graag omdat ik een zekere machtspositie heb. En vrijheid. Het geld is niet altijd belangrijk. Ik ben niks verplicht aan de klant. Hij betaalt wel, maar hij zal doen wat ik zeg. Als het nee is, is het nee. Geschreven door een dame van 27" "Reden om te stoppen met het vak -Gezondheid/risico op ziektes -Gevaar voor (agressie van) klanten/ pooiers/ dwang/ afpersing. -Het leiden van een dubbelleven/ liegen tegen naaste omgeving. -Geestelijk erg zwaar werk -Gewend raken aan het geld/ waarde van geld en sex niet meer zien. -Confrontatie met ander milieu/ drugs etc. -Negatieve beeldvorming van mannen in het algemeen -Moeite met relaties. -Vernederende opmerkingen/ minachting van omgeving en klanten. -Minder geld verdienen dan je verwacht/ hogere schulden krijgen" Ik heb deze teksten van div. bronnen van het internet. Wat vinden jullie daar nu van?
|
|||
|
|||
|
Lekker Blondje,
Jouw eind negentiende eeuwse “Victoriaanse beeldvorming” en stigmatisering zullen nog slechts een voedingsbodem zijn voor diegenen die het belang van prostitutie en de positie van de vrouw in de huidige samenleving niet begrijpen. Pak willekeurig het betere geschiedenis boek en lees. Verbaas je – net als ik – dat er culturen hebben bestaan, waarin Prostituees vrouwen van aanzien waren. Bijvoorbeeld over de Griekse tempelpriesteressen van het Apollo orakel. Jonge vrouwen met veel macht en uitstraling, die en passant in 4 of 5 jaar hun eigen bruidschat verdienden met prostitutie. Daarna levenslang een vrij en onbezorgd leven konden leiden met status en aanzien. Of denk aan de tempelpriesteressen (devadasji’s) uit bepaalde hindoetraditatie, vrouwen van aanzien en macht. De misvatting dat het hier louter prostitutie betreft is dus een negentiende eeuws etiket Citaat:
MvG. Tornado |
|
|
||||
|
||||
|
Jouw eind negentiende eeuwse “Victoriaanse beeldvorming” en stigmatisering zullen nog slechts een voedingsbodem zijn voor diegenen die het belang van prostitutie en de positie van de vrouw in de huidige samenleving niet begrijpen.
Jouw beeldvorming. Tornado dit zijn allemaal fragmenten uit verschillende enquête's over de gedachtengang van mensen en van prostituées. Nu nog steeds anno 2007 wordt er zo over de dames gedacht er is nog bijna niks veranderd. Omdat jij het zo graag wilt heb ik er nog 1 gevonden for you only...Niks geschiedenis nu 2007 een citaat opgezocht van een ex-prostituee om te laten zien waarom iemand werkt: "ik besloot een dubbelleven te gaan leiden om mijn ouders niet te kwetsen en omdat ik bang was dat mijn vrienden me raar zouden aankijken. Met het werken zelf had ik niet zoveel problemen. Lekker veel verdienen en gezellig met je collega's in de club. Bovendien streelt het je ego als je merkt dat mannen bereid zijn grof te betalen voor je aandacht." "Een minderheid van de prostituees beweerde weloverwogen te kiezen voor het vak. Niettemin erkenden ook zij dat ze veel te maken krijgen met vernedering, geweld en uitbuiting. Het vak kent ongewoon veel beroeps- en gezondheidsrisico’s. Daarom zien veel van deze vrouwen en jongens voor zichzelf geen carrière in de prostitutie weggelegd. Ze oefenen het vak alleen tijdelijk uit." "En de dvp'slopers? Zij willen voornamelijk goedkope en anonieme seks en ze zijn niet bereid meer te betalen. Het maakt hun niet uit onder welke omstandigheden de vrouwen werken." Overigens slaan deze citaten niet op mij...ik doe dit werk maar af en toe ik ontmoet alleen maar respectvolle mannen ( maar ook daar gaat het wel eens fout )en ik doe het vrijwillig en vast ook niet tot aan mijn 65 ste. Maar ik geloof dat dit nu wel duidelijk is.. Ik doe dit werk ook stiekem en ik denk dat zeker 75 % van de dames die hier adverteren het tegen niemand vertellen als mischien alleen tegen hun partner. Het is nog steeds niet geaccepteerd mensen lopen met een boog om je heen als ze het weten. Dat is mede ook de rede dat ik een meeting onder de dames wil organiseren zodat wij met elkaar daarover kunnen praten. En hoe zou je het dan vertellen? Hoi mam en pap ik heb een nieuwe baan. "Oh wat goed van je wat ga je nu doen dan?" Ik heb besloten om voor mijzelf te gaan werken als gezelschapsdame. "Wat bedoel je met gezelschapsdame" Nou gewoon ik word prostituee oftewel hoer! "Joh wat knap van je goed hoor".. Niet zo'n strak plan als je weet uit wat voor een beschermend nest ik vandaan kom. Ik kan het stuk natuurlijk altijd nog deleten als het te pijnlijk en confronterend is. [:0] |
|
|
||||
|
||||
|
Citaat:
|
|
|
|||
|
|||
|
Lekker Blondje.
Jij bent er niet een om met een fluwelen handschoen aan te pakken. Ik heb je Karina Schaepman-achtige beeldvorming enkel iets willen nuanceren. Uit je eerste post werd mij niet duidelijk of het door mij gebruikte citaat nu een stuk tekst van je zelf was. Of een zinsnede afkomstig uit een eigentijdse enquête. Sorry daarvoor. Ik sta achter mijn tekst. Ik ben er van overtuigd dat interviewers en wetenschappers anno 2007 te vaak met rode oortjes tegen dit soort onderwerpen aankijken. Zich laten leiden door een Victoriaanse moraal. Vandaar mijn uitleg. MvG. Tornado |
|
|
|||
|
|||
|
overzichtelijk gezien...er zijn heel wat vrouwen die het gewoon leuk vinden af en toe een (al dan niet betaalde) date te hebbem....die kunnen selektief zijn omdat ze het voor hun eigen plezier doen. De 2e categorie zit achter een raam en wil gewoon zoveel mogelijk verdienen zij accepteren (bijna) ALLES. Verder zijn er nog de dames die op straat staan vlak bij een afwerkplek...ik weet het zo niet hoor maar het lijkt me triest...onder aan de rij staan de dames (uit een ander land) die door een pooier uitgebuit worden en de heroine...h..tjes....
Conclusie sex is hartstikke leuk maar dan wel zodanig dat beide partijen ervan kunnen genieten Ben geen dvp maar ga niet met iedereen mee |
|
|
||||
|
||||
|
Misschien zou 't dan handig zijn geweest aanhalingstekens te gebruiken en de bron te vermelden.
Alles aangepast ik hoop dat het nu wat duidelijker is allemaal en tornado je hoeft echt je excuus niet aan te bieden hoor... Het was mischien ook wat onduidelijk!!! Greetz |
|
|
||||
|
||||
|
Om eerlijk te zijn begrijp ik niet precies wat voor reacties je verwacht op deze citaten Blondje. Het beeld wat eruit naar voren komt is dat er een negatief beeld is van prostituées en dat is nauwelijks nieuws te noemen.
Maar ik heb eens wat gegoogled en alle citaten behalve twee en zes blijken te komen van een artikel genaamd "Beelden van prostituées" van ene Nico Carpentier, docent communicatiewetenschappen in Brussel. h t t p://homepages.vub.ac.be/~ncarpent/prosti1.html Dit artikel staat vol tabellen met interesante informatie zoals hoevaak de term Heroïnehoertje voorkomt in de belgische kranten. 't Staat ook vol postmoderne bullshit als: "Laclau en Mouffe stellen in hun theorie dat sociale fenomenen pas hun betekenis en identiteit verkrijgen binnen een discours, dat gedefinieerd wordt als 'a structure in which meaning is constantly negotiated and constructed.'" ...zodat ik al snel besloot niet het hele artikel te lezen. Maar 't lijkt een soort pleidooi voor zelforganisatie van prostituées te zijn. De overige twee citaten komen van een werkstuk van een 5 HAVO leerling(en?) die ongetwijfeld veel lol hebben/heeft gehad met het opzoeken van al die synoniemen voor prostituée. Ik kende camernumphie nog niet. h t t p://3xw.scholieren.com/werkstukken/25998 Maar of de ervaringsdeskundigen op dit forum daar veel van opsteken? (Gewend raken aan het geld een reden om te stoppen?!?) |
|
|
|||
|
|||
|
Citaat:
|
|
|
||||
|
||||
|
Tornado bedoelde denk ik niet meteen de huidige situatie In de Ban, gezien dat hij 't samen met het Apollo orakel noemt. Al betwijfel ik zelf of de Devadasi uit de tiende en elfde eeuw wel zo'n fantastisch leven hadden.
|